Ką bendro turi kiaulės ir bažnyčia sužinosite kiek vėliau (liaudies patarlė čia ne prie ko). O šiandien vėl apie Ameriką. Amerikoje (turiu omenyje JAV) dar nebuvau ir dėl įvairių priežasčių kelionę tenais turbūt teks atidėti iki kokių 2030 m. – kaip mes visi žinome tuomet mūsų šalis bus sumaniausia ir pažangiausia, ko išdavoje kiekvienas lietuvis turės personalinį lėktuvą, kuriuo galės skraidyti kur panorėjęs (konsultantai tik paskutinę minutę įkalbėjo Kubilių to nerašyti puslapyje). Taigi visais JAV gerumais ir kitoniškumais tenka domėtis nuotoliniu būdu – tame tarpe ir jų autoniuansais.
Esu kiek kritiškas jų dabartinei automobilių gamybos kultūrai, tačiau pilnai suprantu, kad nemažai tos kritikos atsiranda žiūrint pro europietiškus akinius – čia juk benzinas kainuoja 5-6 lt, o gatvės miestuose siauros, taigi ir jų automobiliai atrodo keistoki. Tuo tarpu pabandžius pažvelgti iš laisvės statulos perspektyvos viskas stoja į savo vietas – valstijos didelės, taigi ir mašinų reikia atitinkamų.
O štai vienas faktas, kurį sužinojau ne taip jau ir senai tikrai nustebino (tiksliau privertė pasijusi kvailai – juk man atrodė, kad aš bent šį tą žinau apie jų autorinką). Ir kas gi jūsų nuomone yra geriausiai parduodamas automobilis Amerikoje 28 metus iš eilės? Koks nors didelis/vidutinis sedanas, minivenas ar SUV? Visiškai ne mielieji, tai pikapas (kitaip tariant mažas sunkvežimiukas) “FORD F-150”. Nesakau, aišku, kad didmiesčiuose ten kiekvienas važinėja su tokiu (nors ten jie tikrai ne išimtis), tačiau periferijoje tokio tipo automobiliai sudaro turbūt 90 proc. autoparko (kai Europoje jų galima sakyti nėra). Štai jums ir vidutinio amerikiečio supratimas apie automobilį.
O mano minėta “Ford” “F” serija JAV gyventojams reiškia gerokai daugiau nei vien tik automobilį pervežti kroviniams (paskirtis juk atrodytų yra tokia). Gaminama jau dvylikta “F” karta, jos ištakos mena dar 1948 m., o visų versijų jau pagaminta daugiau nei 34 mln.! (ir beveik visi parduoti JAV viduje, tol kol jūs skaitėte šias eilutes amerikiečiai jau turbūt nupirko kokius dvidešimt “F-series”). Dabartinė gama, kaip teigia “Ford”, susideda iš 60 skirtingų variantų (reikia juk įtikti kiekvienam), o paskutiniu metu leidžiamos ir visokios “Harley-Davidson” (6.2l V8 411AG!) ar “Lightning” limituotos versijos (pastaroji dalinosi varikliu su superkaru “Ford GT“) – su šiais sunkvežimukais turint kokį bazinį “Porsche Boxster” tiesiojoje geriau nelenktyniauti.
Taigi, jau žinome kaip jankiai myli pikapus, tačiau “Ford F-sieries” ar kiti panašūs daiktai juk vis vien yra sunkvežimiai. Taip, juose gali būti įrangos daugiau nei kokiam “Mercedes C”, tačiau ką daryti tam, kuris nori grakštaus pikapo, ne sunkvežimio. O štai čia tenka keltis į Australiją ir jau galima prisiminti kiaules bei bažnyčią. Legenda byloja, kad dar 1932 m. Australijos “Ford” padalinys iš ūkininko žmonos gavo tokį laišką-paklausimą – “ar turite automobilį, kuriuo sekmadienį būtų galima važiuoti į bažnyčią, o pirmadienį vežti į turgų kiaules?”. Nepraėjus nei dviems metams “Ford” Australijoje pristatė pirmajį pasaulyje krovininį kupė. Taip taip, būtent krovininį kupė. Šiame bloge esu nekartą aukštinęs kupė kėbulo tipą ir galiu pasakyti kad krovininis kupė mane veža ne mažiau. Ilga bagažinė žiūrint iš šono sukuria tokį siurrealistinį ištampyto normalaus kupė vaizdą ir tai man patinka. Tiesa, apie australų kūrinius neišsiplėsiu, tegaliu paminėti, kad amerikiečių “General Motors” valdoma Australijos markė “Holden” turbūt vienintelė iki šiol dar gamina tokius daiktus. Grįžkime vėl į valstijas.
Čia pimas krovininis kupė buvo 1957 m. “Ford Ranchero”, o po dviejų metų prisijungė “Chevrolet El Camino” – ir kokie nuostabūs tai buvo kupė! “El Camino” turėjo kosminį “Impala” galą, o ir komfortu abu ne ką tenusileido įprastiems automobiliams. Ir kas pasakė kad kiaulių negalima vežti prabangiai (čia 1981 m. “El Camino” vidus)? Būtent tas sugebėjimas iš bet ko padaryti komfortą man ir patinka pas amerikiečius. Pažiūrėkite, kad ir į jų sunkvežimius (beje, ten sunkvežimių tiuningas visai įprastas dalykas) – juk visai kitaip atrodo fūristo karjera jei gali važinėti po prerijas (ir valgyti kilograminius hamburgerius) su tokiu:
Tiesa, “Ranchero” ir “El Camino” aštuntąjame dešimtmetyje savo dienas baigė. Matyt jie tapo per maži tipiniams pikapų pirkėjams – šie ėmė rinktis tik pilnaverčius “pick-up”. Būtų labai gražu įtraukti bent vieną iš jų į mano “5000Eur virtualų garažą”, tačiau tą padaryti jau per vėlu – geri egzemplioriai kainuoja daugiau. Turbūt kitaip ir būti negali – tai juk amerikietiškos “country” kultūros ikonos. O pabaigai dar keletas šių krovininių kupė nuotraukų ir mano favoritas iš “normalių” pikapų 1955-59 m. “Chevrolet Task Force”.
P. S. Kad Europa mažai žino apie JAV autokultūrą įrodo ir ši nesena istorija (nors ir sunku įsivaizduoti kas tarp jų gali būti bendro ir kaip jie gali vienas kitam trukdyti – tiesa, italams vis dėl to teko nusileisti).
Sorry, “Holden” ne vieninteliai 🙂
http://www.renault.com/en/vehicules/dacia/pages/logan-pick-up.aspx
El camino man visada savotikai imponavo. Kol nepagyvenau amerikos kaime, galvojau, kad tai yra labai kietai. Redneck’as su el camino, dzinsais, “wife beater” (super pavadinimas) maike, cigarete, akiniais nuo saules, 5 dienu barzda, prakaituotas ir siaubingu pietietisku akcentu – kas gali buti kieciau :DDDDD tikro blogiuko masina. Bet deja realybe yra kitokia, kaimieciai lieka kaimieciais, jokio ten kietumo, vargas, skurdas, gyvenimas karavanuose, alkoholizmas, narkomanija, kraujomaisa, zodziu vargas kaip ir tipiskam lietuvos kaime…
Miestuose isblizginti ir siaip tiuninguoti pikapai is viso kelia juoka (kaip ir kokie SUV), bet ju pilna. as savo europietisko mastymo nepakeiciau. Tipiska amerikoniska patogi gelda – taip, suprantama, bet ne pikapai. Amerikoniski automobiliai neitiketinai pigus (zinoma, medziagos, patikimumas ir kokybe visiskai tragiski), o europietiski labai brangus palyginus su vietiniais, net koks vw laikomas prestiziniu, nors mazas ir nepatogus palyginus. Vw net buvo pranese, kad amerikonams nereikia kokybes ir specialiai sudinom medziagom surinktus pasatus ten leidzia.
Pas mane i darba amerikos uzkampy Kentucky i darba atvaziuodavo VISI su SUV ir pikapais. Bent trecdalis ju buvo big-foot, su ratais didesniais uz mano visa civic mkIV 😀 sakau, kam tau big-foot, sako, buna upe patvinus kartais tai namo neparvaziuoju.
Tevas LT turejo valdiska nissan pikapa ir naudojo tikrai pagal paskirti 4×4 ir visa kita. Mum vaikam double cab gale ziauriai nepatogu budavo, siaubingai kratydavo, o prieky visai komfortabilu. Mano manymu pikapai turi buti naudojami pagal paskirti, o ne idiotiskam show-offui.
Nepaisant viso cia isreiksto zavesio buciau linkes su tamsta sutikti – “pikapai turi buti naudojami pagal paskirti, o ne idiotiskam show-offui.”
Taciau cia bandziau isvardinti bent keleta, kurie tikrai gerai atrodo ir islipa is “traktorinio sunkvezimio” lygio (nors traktoriai dabar taipogi kitam lygmenyje).
Gal mes (europieciai) isties jau labiau evoliucionavom http://www.youtube.com/watch?v=LHDlJSSZYjg ?
Ir dar norejau pasakyti aciu uz issamius tamstos komentarus – jie visi labai idomus ir issamus. Labai dekui. Mano nuomone, tik komentarai parado bloga tikrai gyva. taigi kvieciu komentuoti ir kitus.
Jei perskaicius kyla mintis kazka parasyti tai neleiskite jos sunaikinti kitai minciai “ai gal nereikia, kam cia bus idomu ir pan.” – visiems kas skaito tikrai bus idomu, o gal is tu keliu komentaru ir labai idomi diskusija uzgims 🙂
Na aciu uz pastebejima. Tamstos blogas tikrai issamus ir matosi, kad prie kiekvieno iraso reikejo pasedeti, paguglintis, susisteminti informacija beigi graziai parasyti. Gal kada (kai atsiras laiko – NOT, haha) pats noreciau parasyti bloga su nemazai temu apie automobilius, bet belekaip nenoriu, o gerai padaryti nera kada (t.y. tingiu).
Siulau nauja tema, siaip panasi jau buvo – 2+2 (kupe ir cabrio) – gi reikia vietos ir zmonai, ir vaikiukams, betgi teveliui viduramzio krize (na krize mano atveju prasidejo 18 metu kai tik teises issilaikiau).
O del pikapu is sovietmecio puikiai atsimenam ta iz’a (beje, primink, kodel jiem moskviciai, o ne iz?). beje tie izai ne tik pikapai, bet ir tikri kablukai budavo, kiek pamenu spauda veziodavo.
2+2 idomu, bet cia man bus sunku rasyti, nes manau kad geriausias ever 2+2, kad ir kaip banaliai tai skambetu yra “911”.
As sovietu technikoj tikrai nesu stiprus ir kukliai patyliu kai chebra ima vardint visus tuos Volgu ar Moskviciu indeksus, o kur dar motociklai. Nors ta sovietine gal ir pradeda kiek daugiau dominti – apie tai sekantis irasas.
Izh, kiek suprantu, buvo kaip kokia filialine Moskvich gamykla Izhevskyje – gamino tuos pacius modelius, bet kadangi SSRS tokio dalyko kaip brandas nelabai buvo, tai gaminiai budavo krikstijami pagal gamykla – pataisykit kas nors jei pievas cia prirasiau 🙂
Ponas Pauliau, tamsta visada kai parašote, tai net sunku ir pridėt ką nors, bet tai kelia dar didesnį žavesį. Jūs velniškai įdomiai kabinate auto-moto temas.
Aš vat atsimenu, būdavo sovietmečiu tokie Moskvič pikapai, savo konfigūracija gerokai primenantys tą coupe utility – irgi dvi vietos, be furgono, kaip sunkvežimiukai kokie. Kartą-kitą pasitaikė pamatyt ir panašių Volga mašinų. Nesu tikras, ar tai būdavo serijiniai modeliai, ar kokie nors garažuose perdirbti, bet taip ar anaip, būdavo tokių.
Volgos ir Moskvičiai tikrai buvo universalai (pvz. GAZ-24-02), ir tokie išriedėdavo iš gamyklos (ne garaže perdaryti), bet dėl mažų gamybos apimčių, tokius universalus buvo leidžiama įsigyti tik “išrinktiesiems” – paprastas žmogus tokį egzempliorių galėjo tikėtis gauti tik vienu atveju – jei jo šeima buvo daugiavaikė ir į jokį sedaną nesutilpo 🙂 Daugiausia Moskvič ir GAZ universalai buvo naudojami taxi, milicijos, sportininkų (jei reikia tarkime vežiotis su savimi daug įrangos) ir parduotuvių aptarnavimui.
Buvo net gi GAZ-24 kabrioletas, bet jis buvo gaminamas tik Bronicos karinėje gamykloje ir naudojamas tik kariniams paradams 🙂
Aš čia turiu omeny ne šiaip universalus, o kaip tik tą konfigūraciją, kur mini Paulius – dviviečius sunkvežimiukus – coupe utility. Kiek ieškojau, neradau tikslių modelių, o tik užuominas į kažkokius perdirbimus. Moskvič buvo labai artimi tiesiog tiems patiems Moskvič furgonams, atrodantys kaip nuėmus būdą nuo viršaus, tačiau su dangčiu. Volga – panašiai, kaip krovininis universalas (su salono pertvara), bet atviras toje dalyje, kur gale ir be šoninių durų (t.y., tipinis coupe utility). Tiesa, tokią Volgą tik kartą teko matyt, tai įtariu, kad garažinis perdirbimas, padarytas kokioje nors įmonėje.
Na tai pabrousinau cia biski
SSRS laikais vienintelis is tokiu lengvu pikapu buvo sitas
http://www.izh-auto.ru/About/hist_27151.jsp
Veliau paskutiniais SSRS metais ir po subyrejimo visokie koperatyvai dare mazomis serijomis Volgas, Moskvicius ir net Zazus.
O nuo kokiu 1995 m. ir patys rusu gamintojai eme kazka panasaus gaminti
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%BE%D1%81%D0%BA%D0%B2%D0%B8%D1%87-2335_%C2%AB%D0%9F%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%BF%C2%BB
Dabar lyg is gamintoju tokiu lengvu pikapu nelabai kas gamina (lyg buvo gamykline Niva, bet kad butu dabar info neradau), taciau yra firmeliu (Rusija juk didele), kurios is bet kokios Lados gali pikapa padaryt http://www.vazinter.ru/pickup
Tiesa, tie “ВИС” pikapai primityvus – tiesiog nupjauta galine dalis ir uzdetas remas, del to ir atrodo slyksciai.
O tos Nivos (ji lyg ir gaminama mazomis serijomis) isvaizda visai pusetina – tiesa cia jau visureigis tai is temos biski iskrenta 🙂
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%90%D0%97-2329
http://www.pikap.ru/models/36/
Jo, kažką tokio iš moskvičių ir atsimenu – IŽ. Tik atsimenu, kad būdavo ir su metaliniu dangčiu ant viršaus dar.
O dėl Volga – vėlyvu sovietmečiu mačiau tą daiktą. Visai normaliai padarytas atrodė.
BTW, buvo ir dar toks fenomenas, kaip Latvija sunkvežimiukai – irgi nesu tikras, ar Rygoje gaminti, ar kur vietinėse dirbtuvėse perdaryti, bet keli Vilniuje buvo tokie. Kiek suprantu, tokius sporto klubai mėgo turėti, nes ir važiuot galima komfortiškai, ir pasikraut-išsikraut su visokiais negabaritais patogiau.