Šių dienų apokalipsė

Norėjau įrašą pavadinti „Identiteto krizė“, bet pagalvojau, kad bus per švelnu ir neatspindės realios situacijos. Na tai mąsčiau pastiprinsiu – „Identiteto krizė. Totali“. Bet vis tiek per skysta. Čia ne krizė, čia tikra apokalipsė.

Apie Michael Jordan kažkada buvo pasakyta - "yra jis ir visi kiti". Kvaila adaptuoti šį pasakymą čia, bet išties - yra "DS" ir visi kiti...

Aš niekaip nesuprantu vieno. Lyginant su šiais laikais ankstesnieji autodizaineriai juk buvo, galima sakyti, surištomis rankomis. Vienintelė jų bendravimo forma su inžinieriais (kurie ruoš automobilį gamybai) tebuvo popieriaus lapas su brėžiniais. Be to, reikėjo stipriai taikytis ir prie tuometinių gamybos technologijų, kurios ribojo formų įvairovę (kalbu apie masinę gamybą). Tačiau visa tai nesutrukdė atsirasti tokiems šedevrams kaip 1955 m. „Citroen DS“.

Dabar dizaineriai turi viską – 3D programas, kuriuose galima modeliuoti ir virtualiai priliesti bet ką. Prototipų iš molio gaminti irgi nereikia, su 3D printeriais juos galima išspausdinti tuojau pat. Gamybos technologija taipogi leidžia beveik viską, o kur dar visokios naujovės (pvz. LED žibintai) leidžiančios iš esmės keisti nusistovėjusias formas. Tačiau, kuomet atrodo, jog vienintelė riba kūryboje yra žmogiškoji vaizduotė, būtent jos ir pritrūksta…

Sutinku, šiuolaikiniai dizaineriai turi stipriai taikytis prie marketingistų užmačių, o šiuolaikiniai inžinieriai turi vykdyti griežtą kompanijos direktorių taupymo politiką, tačiau tai vis tiek nepateisina situacijos, kai visi dabartiniai masiniai automobiliai (su nedidelėmis išimtimis) ne specialistui atrodo vienodi. Sutinku, tas vienodėjimas logiškas, vis daugiau modelių naudoja bendras platformas ir identiškas didžiųjų tiekėjų technologijas, o kur dar saugumo ir aptakumo reikalavimai, kurie niveliuoja mašinų išvaizdą. Tačiau, kad padaryti kažką originalaus galima įrodo, kad ir „Juke“. Kodėl jis man patinka? Todėl, kad atitinka maniškį gero dizaino supratimą – jei gali daikto dizainą atkartoti keliomis linijomis (ir visi atpažins) reiškia jis geras. „Juke“ priekio vaizdą galima nupiešti septyniais (išsiverstume ir su dviem) apskritimais, dviem trikampiais ir keliomis linijomis. Pas tą patį „Nissan“ galime rasti ir priešingą pavyzdį – tikrai nežinau kaip reiktų paprastai nupiešti naująją „Micra“ (o kokia gera buvo senoji…)

Tačiau yra kitas, dar blogesnis už tą vienodėjimą, dalykas. Tai plagiavimas. Apie kiniečių pasiekimus šioje srityje nerašysiu, jie „žvakių neverti“. Tačiau vienas, lyg ir rimtas gamintojas, paskutiniu metu ne juokais sunervino. Na įsivaizduokite. Ateinu aš dirbti dizaineriu į kokį pvz. „AvtoVAZ“, man direktoriai duoda užduoti sukurti naujos “Lados” dizainą, o aš jiems iškart sakau – “chebra, duokit man flamiką, tuoj papiešiu, tikrai žinau, kad Rusijoj toks dizainas eis” ir pavarau:

Turbūt visi įsivaizduojat galimą užsakovų reakciją. O tai kaip tada vertinti naująjį „Ford Focus Electric“? Dar tegul dizaineris pasako, kad jam taip gavosi netyčia ir jis „Astono“ nėra matęs gyvenime (primenu, kad „Aston Martin“ priklausė „Ford“). Vien dėl to panašumo man „Focus Electric“ atrodo nieko vertas, nors technologiškai jis lyg ir visai intelektualus. Užuojauta „Fordui“ dėl jų impotencijos…

Ar tik man vienam čia panašu?

Nors tam pačiam „Aston Martin“ akmenų irgi galiu primėtyti sočiai. Gamintojas, turintis savo istorijoje tokius daiktus kaip „DB4“ turėtų atsakingiau elgtis su savo modelių gama. Nes naujausias jų projektėlis „Cygnet“ („Toyota iQ“ klonas) juokina dar stipriau nei „Focus Electric“. O kur dar tas jų naujas šūkis „Power, Beauty & Soul” žibantis prietaisų skydelyje. Didesnio absurdo sugalvoti turbūt neįmanoma… Identiteto krizė. Totali.

Ką "Toyota" ir "Aston Martin" turi bendro? Nieko. Na, išskyrus bendrą automobilį (spuogą).

Tagged , , , , , , , ,

9 thoughts on “Šių dienų apokalipsė

  1. Paulius says:

    P.S. Šio teksto pagrindą parašiau jau senokai, bet dėl įvairių priežasčių niekaip nepavyko jo pabaigti. Per tą laiką pamačiau ant “Bussiness Newswek” ar kažkokio panašaus angliško leidinio viršelio tą patį pavadinimą (“Apocalypse Now”), kur jis buvo panaudotas apibūdinant katastrofų gausą paskutiniu metu ir aišku Japonijos tragediją. Pasijaučiau keistai, juk kvaila naudoti tą pačią frazę čia (rašant apie kažkokį autodizainą), bet, pasiteisinti galiu tuo, kad įrašą jau buvau kaip ir parašęs. Taigi, japonams linkiu atsitiesti (lengva nebus, bet jie jau yra įrodę, kad moka daryti beveik stebuklus), o jūs tikiuosi apturėjot gerą skaitymą 🙂

  2. a-1 says:

    turiu pripazinti, kad laukiu kievieno tavo naujo rasinio (ir siandien ryte buvau uzsukes), dziaugsmas mano akims naujas straipsnelis.

    Clarksonas apie JUKE yra pasakes “poor’s man x6”, siaip jis atrodo, gana bjaurus, bet kaip smagiai vaziuoja (bandziau versija su 1,5l turbo).

    Netiesa, kad AM ideju krize, paziurekit naujausia modeli- Virage 🙂
    http://www.astonmartin.com/thecompany/news?a=9127c010-2c2e-4e80-a3ba-aa903bb6af43

  3. skirtumas says:

    vo, labai panašus straipsnis iš kito speco: http://noriugroti.popo.lt/2011/04/03/%E2%80%9Enereikia-as-pats%E2%80%9C/
    panašios priežastys ir panašios pasekmės gal? 🙂 a?

  4. Gregas says:

    Aš jau Tau, Pauliau, esu sakęs, ką galvoju apie Nissan Juke 😉 Man vienas iš baisesnių (dizaino prasme) automobilių. Važiuoti gal ir važiuoja puikiai (daugelis naujų auto važiuoja puikiai), bet atrodo tai….
    O dėl Aston’ų, Ford’ų ir t.t. dizaino panašumų tai čia normalus dalykas – šiais laikais viskas orientuota į pinigus o ne į išskirtinumą – kokią madą diktuoja rinka, tokius autodizainus visi ir libdo. Čia masėms skirti produktai, todėl ir panašūs vienas į kitą. Turi ir Astonas ir Ford’as ir visi kiti išskirtinių dizaino automobilių, bet ten kitas kainų segmentas, o čia “širpotrebas” 🙂

  5. Daumantas says:

    Kiek gėda kritikuoti… Vis kas man neįtinka… Bet, kažkaip pasiilgstu pirmųjų straipsnių, kurie turėjo aiškia tema ir nuoseklų dėstymą.

    Nissan’o dizaino negalima laikyti pavyzdiniu. Tas posakis, “Geras dizainas atkartojamas keliomis linijomis” atrodo maždaug taip: http://www.motorward.com/wp-content/images/2010/11/Volkswagen-Beetle-2012.jpg ar http://models.audiusa.com/images/story-of-design/beauty/3-lines-full.jpg Sutinku, Audi variantas ne toks akivaizdus, gal dėl to, kad modelis lietuvio akiai dar neįprastas, bet tai nėra toks pritempimas kaip Nissan. Apskritai, jo stilistiką (bent aš) drįstu laikyti, kad buvo stengiamasi daryti bet ką, kad tik būtų sulauktą dėmesio. Panašiai kaip panelė su didele sėdyne įsispraudusi į pėdkelnes (Vietoje kelnių). Užmeti akį, mintyse prabėga “Drąsu, bet kam žmones gąsdinti”.

    Plagijavimas. Nelabai suprantu, kodėl kalbama apie tai, kas vyksta šiandien. Jis buvo visada… Dabar, jau dalinai net švelnėja. Juk anksčiau gerb. rusų inžinieriai tiesiog 1:0.999 santykiu nukopijuodavo kitus modelius. Net kiniečiai taip nedaro.

    Su Aston’u aišku negerai, kad jo veidas taip nupiginamas. Bet… Ir vėl, tai ne naujiena. Buvo laikas, kai visi norėjo būti panašus į amerikietį. Taip japonai gamino mažus “muscle car”, taip ir Opel Manta gimė. Adaptuota varguoliams…

  6. scania says:

    Na, naujosios ne tik beveidės, bet dar ir nevažiuos tiek, kiek senosios 😀
    Kai tik inžinieriai išmoko medžiagų atsparumo mokslą – ėmė kurti tokias detales, kurios išlaiko tik garantinį laiką 😀

  7. Rokiškis says:

    Šiaip jau, jei man atmintis nemeluoja, ponas Pauliau, tamsta jau rašėt šį bei tą apie dizaino nuopolį. Man pačiam tas Nissan Juke – tai klaikus išsigimėlis, už kurį netgi pirma Fiat Multipla gražesnė, bet kita vertus, pripažįstu, kad jis bent jau turi kažkokius bruožus. Galima bent jau atskirt nuo kitų. O tai jau yra didelis pliusas.

    O štai dėl Citroen DS pavyzdžio, kaip grožybės – sutinku besąlygiškai, tai kažkas ypatingo. Beje, vos ne priešingas, superkampuotas Citroen XM, jei neklystu, DS palikuonis – lygiai toks pat išskirtinis.

    Tuo tarpu apie Ford išvaizdą – negaliu pasakyti visiškai nieko gero. Prieš kažkiek metų sklandė legendos, esą Ford dizaineriai paima kokios nors klasės paskutinių 5 metų einamiausius modelius, pagal jų grafinius vaizdus nupaišo vidutines linijas ir taip padaro naujo Ford modelio dizainą. Tokia versija atrodo netgi įtikinamai, tiesa? 🙂

    O dar dėl BMW klonavimo – Lexus dizainas, kiek anksčiau būdavo kaip aiškus Mercedes pamėgdžiojimas, dabar – gerokai neša į BMW. Bet tai niekis, kai palygini su kai kuriomis Hyundai Sonata versijomis, kur prieblandoje gali susipainioti, ar Hyundai, ar Mercedes 🙂

    • Paulius says:

      “Nissan Juke – tai klaikus išsigimėlis” – labai gera emocija, aš rimtai.
      Čia kaip žiniasklaidoj, nesvarbu ar gerai, ar blogai kalba – svarbu kalba.
      Tarp meilės ir neapykantos tėra vienas žingsnis.
      Jei automobilis sukuria tokią stiprią emociją (“klaikus išsigimėlis”), reiškia jis geras 🙂

      • Rokiškis says:

        Taip, čia tamsta teisus. Nulis emocijų – tai tiesiog nulis. Čia panašiai, kaip Citroen Xsara Picasso ir Renault Megane su tuo gaubtu užpakaliu – daugeliui šitos mašinos klaikiai nepatikdavo, o man jos buvo labai prie širdies. Jau vien todėl, kad kitokios.

Comments are closed.

Popo.lt tinklaraščiai. Hosting powered by   serverių hostingas - Hostex
Skip to toolbar