Šiuo rašinėliu trumpam užkabinsiu man labai įdomią temą – automobilių dizainą. Apie jį galėčiau kalbėti nesustodamas, nes patarlė „sutinka pagal išvaizdą, palydi pagal protą“ automobilių pasaulyje kiek kitokia – čia ir sutinka ir palydi pagal išvaizdą. Štai kodėl “BMW X6” niekada nebus geras automobilis. Jis atrodo baisiai ir niekam neįdomu, kad su kokiu M paketu techniškai jis yra kietas. Bet aš ne apie baisumus šį kartą (nors Helouvynas artėja ir siaubingi automobiliai būtų gera tema). Aš apie vieną dizaino potemę, kuri man pasirodė visai įdomi. Skubu pridurti, kad šis rašinėlis bus tik chaotiškas (ir visiškai paviršutiniškas) paklaidžiojimas po dieviškąją trejybę, nors tema tikrai įdomi ir būtų verta vietos dizaino studento baigiamajame darbe. Šį kartą kalbėsiu apie trejybę, trejetą, tris, tres, tre…
Visi žinom apie trejybės reikšmę krikščioniškame tikėjime, tačiau automobiliai šia prasme retai būna dieviški. Automobilius žmonės kuria panašius į save (visą vakarą galvojau kokių organų žmogus turi tris, bet likau be atsakymo), gal todėl čia mažai kur rasime trigubų akcentų. Taigi, mano šio vakaro tikslas, rasti ir aptarti automobilius, kurie turi ryškius trejybės bruožus savo išvaizdoje. Kaip minėjau, čia nepretenduoju į jokią gilesnę analizę, taigi bus tik keletas atsitiktinai prisimintų mašinų.
Tucker Torpedo
Tikrai ne vienintelis automobilis turėjęs tris priekinius žibintus, bet pirmasis, kurį iš tokių aš atsiminiau. Nuostabus kūrinys, gaila, taip ir nepriėjęs iki serijinės gamybos (apie „Tucker“ buvau parašęs straipsnį „Istorijose“, yra susuktas ir filmas – šiaip labai vidutinis Holivudo produktas, bet tiems, kas domisi mašinomis, patiks)
Ferrai 458 Italia
„Ferrari“ turi stebėtiną savybę. Kai jie pristato kokį nors vertą dėmesio modelį, atrodo, kad tai yra absoliuti dizaino viršūnė ir geriau padaryti tiesiog neįmanoma. Bet paskui, po kelerių metų, vėl pakelia kertelę į neregėtas aukštumas. Taimlainas (neskaitant jau klasikinių 1950-1960 m. modelių):
1975 m. „308“ – iš esmės tada užgimė modernioji „Ferrari“ forma, kuri prasilaikė visą XX a.
1984 m. „Testarossa“ – tuo metu jis buvo tobulas
1987 m. „F40“ – turbūt visų tuometinių berniukų plakatų žvaigždė (vėliau, paaugus, pakeista į šitą)
2002 m. „Enzo“ – tuo metu maniau, kad nieko geresnio „Ferrari“ jau nebepadarys
2009 m. „458 Italia“ – dabar jau tikrai manau, kad nieko geriau nepadarys. Duok Dieve, kad klysčiau. Įsivaizduoju, kaip raunasi plaukus visi „F430“ pirkėjai, kuris šalia „458“ atrodo kaip begemotas. Su „Italia“ sugrįžtu į temą, pas jį dieviškas trigubas išmetimas (ir galinis difuzorius lygtai 2×3)
Alfa Romeo
Nenuostabu, kad Italai dažniausiai naudoja trigubus elementus automobilių dizaine – Vatikanas taigi Italijoje! „Alfa Romeo“ šiuo atveju visiški lyderiai – charakteringa trikampė visų jų automobilių grotelių forma, o, be to, ir priekiniai žibintai ne viename modelyje yra 2X3 – „Brera“ , „159“ ir fantastiškas „SZ“
Nissan Juke
Geriausiai atrodantis mažas SUV. Apatinės angos trys!
Be abejo, būtų galima rasti dar daug automobilių su trigubais motyvais – tarkim 2X3 žibintais gale ar su trimis ratais (nors jie dažniausiai klasifikuojami kaip motociklai), bet šiandieninį Dieviškosios Trejybės titulą atiduodu “McLaren F1” – jis tikrai arčiausiai dangaus, nors jo trejybė ir ne išorėje (kas nežino, tikrai suras atsakymą).
Tai tiek apie Dievą šiandien.
Nuotraukų šaltiniai: “Tucker Club of America”, “Ferrari”, “Alfa Romeo”, “Nissan”, http://www.flickr.com/photos/robadob/195998261/
Trys sedynes pas McLarena 🙂
Beje mano bulka irgi sventos trejybes produktas. Tris kartus per metus ji apsilanko servise 😀
Kaip tik norejau pakritikuoti tave, gerbiamasai, kad rasai pavirsutiniskai ir chaotiskai, bet tu is manes atemei galimybe, prisipazindamas apie visa tai keliom pastraipom auksciau. Siaip skonio reikalas patinka-nepatinka, todel x6 yra tavo asmenine nuomone, tauta-priesingai, jam meldzias (nes 99,5% jo neiperka ir niekada neipirks). Rasydamas apie 3jybe, galetum pasigilinti (ir pateikti) daugiau dizaino teorijos, apie komponavima parasyti, kad butu aiskiau, kodel buten magiskas skaicius yra 3, o ne 7?! jeigu jau vardini “urodus”, tai neuzmirsk ir kitu automobiliu-nevykeliu-multipla, avantime ir pan…
Taip pat bandai buti meno kritiku, ne tik dizaino (nors zinios toje srityje apsiriboja-patinka-nepatinka). Filmas apie “takeri” visai neblogas, uzkliuvo fraze is jo “…blogiausia, kas gali nutikti zmogui: ji gali pasodinti i kalejima, arba jis gali tapti politiku…”.
Tu tik rasyk, o as paziuresiu, paskaitysiu, pakritikuosiu….;-)
3P 🙂
Multipla tik pusiau nevykelis – aš nematau jame nieko blogo, priekis ir galas išvis beveik tobulas, tik iš šono nekaip atrodo. Bet šiaip yra be galo sunku nupiešti gerai atrodantį vienatūrį.
O Avantime yra vienas gražiausių serijinių automobilių ir be to, super praktiškas. Aš tuomet, vartydamas “Keturis Ratus” ilgai nepatikėjau, kad jis tikrai gaminamas. Galvojau, nusigrybavo chebra, čia juk grynas konceptas. Bet jį Renault pagamino ir dėkui jiems už tai. Nėra daugiau tokios modernios klasikos kaip Avantime (ir nebus).
Man nepatinka toks vertinimas, kad jei kitaip atrodo, tai “urodas”. Kaip tik blogiausias yra atrodymas “kaip visi”. Tuo požiūriu japonai, be kelių išimčių, yra visiški lūzeriai, kad ir dabartinė Toyotos gama – baisu! O juokingiausia man buvo ši Toyotos reklama http://www.youtube.com/watch?v=uFdWg2u1LPU – pamatęs tokį gaidį tas bėgikas turėjo skuost nuo jo kiek galėdamas…
O kad bus chaotiška ir paviršutiniška perspėjau! Čia tik lengvam paskaitymui kai delfi atsibosta 🙂
Va, pagaliau nors vienas auto autoritetas pasakė tai, ką ir aš galvoju – japonai yra šlykštus vidutinybiškumo simbolis.
Pauliau, pats sau priestarauji – jei jau sakai, kad patinka masinos atrodancios kitaip nei kitos, tai visai be reikalo mali i miltus X6 – kaip bebutu, analogu dizaino-koncepcijos prasme rinkoje nera daug (neskaitant Actyon :)). Sioje vietoje pagirciau BMW uz tai, kad isdriso buti kitokiu – ypac turint omenyje tai, kad premium lygoje issisokimai yra dar retesni nei “placiojoje” autoindustrijoje.
Kita vertus, butu idomu pamatyti tokio modelio pardavimu skaicius, jei ant jo kapoto nesipuikuotu melynai baltas propeleris…
“neuzmirsk ir kitu automobiliu-nevykeliu-multipla, avantime ir pan…” – A1, cia Pauliukui kirtai is peties – ne viena syki girdejau apie jo asmenines simpatijas…. butent siems modeliams:)
dar prisiminiau keleta “baidykliu”:
peugeot 1007-su stumdomom durim (jos dar buna ir elektrines!!!)
BMW 5 serijos GT
X1 irgi ne i pieno plaukes…
sangyoung rodius (atrodo kaip siltnamis ant ratu)
nauja e klase (kazkodel universlas zymiai grazesnis uz sedana), naujas superB”as beje, taip pat.
VW golf + (tas kur atrodo kaip “pripustas”).
ir t.t. ir pan. bijau vardinti daugiau, ir nuklysti i asmeniskumus…
pastaruoju metu pastebiu kita tendencija-automobiliai linke brangti, kaip pvz. tas pats superbas, arba naujasis passatas, naujoji jetta (pagal kaina uzima passato vieta), o kur tada pastarojo vieta?! cia galetu buti idomi tema kitam Pauliaus straipsniui, apie tai kaip automobiliai ne tik ilgeja, plateja (dideja) persokdami i kita segmenta, bet ir brangsta…paskui gamintojas nusprendzia, kad del to gali nukenteti patronuojancios markes pardavimai (Skoda-v.s. VW), atseit jei nebeliks naujajame superb”e skecio, visi puls pirkti passatus…
Va Rodius tai tikrai slykstukas, turbut visose dizaino akademijose jisai stovi kaip pavyzdys, ir destytojai sako studentams “darykit viska kaip norit, duodam visiska laisve, bet, apsaugok dieve, tik nepadarykit tokios nesamones…”
Tas didejimas ir platejimas man jau senai neduoda ramybes – reiks ji kazkada rimtai paanilizuoti, nes dabartinis VW Polo turbut didesnis ne tik kad uz VW Golf MK1, bet ir MK3, arba naujas Pasatas, kuris turbut bus ilgesnis uz sena Audi A6.
Kiek teko girdėt, didėjimas susijęs bus su marketinginiu bajeriu, kad mašina augtų kartu su pirkėjais. Deja, auga tos mašinos daugiau išoriškai, tuo tarpu viduje – nelabai, visą didėjimą suėda saugumo reikalai, pertvaros visokios, ertmės oro pagalvėms ir pan..
japonai yra šlykštus vidutinybiškumo simbolis.
drisciau papriestarauti, tiesiog toks vyraujantis poreikis, kaip corolla, avensis, “kazhkai”, bet japonai ir ne is kelmo spirti-karts nuo karto parodo, ka sugeba:
skyline
toyota supra
mitsubishi lancer evo FQ (fucking quick) serijos 320, 340, 360, 400
GTO
GT Vr4 – kuri tik prakute lietuviai imigrantai pirmiausiai perka, nuvyke i JAV
STI WRX
nissan 300zx (kazkodel, man atrodo jis pralenkes laika).
GTR”as
Lexus LF-A
Honda NSX
Kaip ten sakoma – tos kelios išimtys patvirtina taisyklę, ar ne? 🙂 Beje, pastebėkim, kad pavardintieji – išimtinai sportkarai, kuriems bepigu būti neįprastais įprastų mašinų atžvilgiu. O jei lyginsim su kitais sportkarais?
..evo IX FQ 320 duoda i kaulus murcelago..:-) deja islaikymas ir aptarnavimas nedaug skiriasi nuo pastarojo:-)
pamirsau dar paminet MX-5
a-1, visvien japonų nereabilitavai.
Dar reiktų pasidomėti kas tas gražiąsias mašinas iš tikrųjų paišė, gal prie kas antros ir kokie italai nagus prikišę.
Dėl sportskarų irgi teisybė – tik jie atrodo dar pusėtinai, o serijiniai pačių japonų paišyti tragiškai. Be to, ir daugelis tų sportskarų man primena paauglių paišomus spoileriais apkarstytus “tiuningus” sąsiuviniuose.
Man geras dizainas visų pirma yra formos grynumas – jei keliom linijom gali atkartoti mašinos formą ir visi supras kad čia ta mašina tai jau yra pasiekimas. Kad ir tas pats “Citroen DS” – kaip skulptūra.
Japonai serijiniame fronte kažką bando daryti tik su mažiukais vietiniai rinkai – ale kubai, ale retro ar pan. Aišku, jie ne šedevrai, bet pusėtini.
O Europos ir JAV rinkoms galioja maždaug toks moto – chebra darom kad tik neišsišoktume ir savo vidutinio didžio vidutinės kainos modeliu neatbaidytume vidutinio pirkėjo.
Tikras dizainas yra tada kai automobilio kūrėjas turi viziją-mintį ir bando ją įgyvendinti metale, tada dera ir visos formos ir vidus ir t.t. O kai įsikiša marketingistai prasideda nesąmonės – maždaug tas turi atrodyti taip ir taip, nes pirkėjai to tikisi, vidus turi būti toks, nes tai privaloma tokios klasės mašinoje.
O visų durniausia yra kvailos automobilinės mados – kai visi nežinia dėl ko pradeda daryti panašiai – paskutinis pvz. chromuoti du stipinai vairo apačioje, sudarantys mažą angą – visi kaip išprotėję dėl jos, o kokia funkcija niekam neaišku.
Arba ruda spalva (prieš kurią aš nieko neturiu ir ji man graži) – kai pradėjo dažyti tai visi.
Tikras dizainas yra aukščiau pirkėjo ir marketingistų užmačių.
Už tikrą dizainą atsakingas tik jo kūrėjas, bet ne firmos marketingo ar pardavimų skyrius.
Ir todėl gaila, kad prie dabartinės vartotojų valdomos rinkos, tikro dizaino lieka vis mažiau, bet užtat tokiam pilkam fone lengviau pamatyti gerus pavyzdžius 🙂
+1
[…] šito komentaruose. Idėja nereali, bet nelabai klijuojasi su mašina. Nors, kaip jūs jau žinote iš praeito […]