Šį vakarą apie du įdomius automobilius, kuriuos mūsų šalelėje galite pamatyti dažnai. Netgi labai dažnai. Turbūt net dažniau nei jų gimtinėje. Ir nors tie automobiliai mažiukai, jų, didžiai Lietuvoje mylimi ženklai (ant kapoto) užtiktina jiems visai padorią vietą statistinio lietuvio mašinų shopping liste (nes šiaip, kaip visi žinome, mažų mašinų tautiečiai nemėgsta – nors situacija po truputį gerėja). Tie automobiliai jau penketą metų nebegaminami ir abiejų jų istorijos kažkuo panašios. Ir nors nei viename jų nesu net sėdėjęs mane jie kažkuo žavi. Galbūt tuo, kad kažkuria prasme jie yra mažieji hi-tech ir įdėtos į jų kūrimą pastangos jau savaime nusipelno pagarbos.
Aš kalbu apie „Audi A2“ ir „VW Lupo 3L“. Šis trumpas įrašas bus paskirtas būtent jiems. O sekančiam įraše jau keliausiu toliau nuo Vokietijos, nes kažkaip per daug čia tų vokiškų temų paskutiniu metu gavosi (aišku, dėka kelionės į Štutgartą). Tikrai nesu mūsuose labai būdingo (klaidingo!) supratimo (ačiū Dievui jis keičiasi) atstovas, teigiančio, kad geras mašinas moka gaminti tik vokiečiai, na ir dar kokia „Toyota“. Geras mašinas moka gaminti visi, kas tuo rimtai užsiima ir vokiečiai šiame fronte yra tik vieni iš pagrindinių žaidėjų, bet toli gražu ne vieninteliai.
Už ką šie, lyg ir niekuo neišsiskiriantys, automobiliai nusipelnė mano dėmesio? Sakyčiau už technologijas ir įžvalgas. Taip, jie nebuvo komerciškai sėkmingi, buvo brangūs gaminti, bet savo vietą šiuolaikinės autopramonės istorijoje jie turi. Taigi apie pirmąjį – „Audi A2“.
Pradėtas gaminti 1999 m. gale jis buvo visiškai kitoks nei kiti mažieji automobiliai. Pirmiausia ir svarbiausia – jis buvo pagamintas iš aliuminio bei suvirintas lazeriu! Aliuminis, nepaisant visų privalumų, yra pakankamai egzotinė medžiaga serijinėje automobilių gamyboje. Kad ir šiandien serijinius aliumininius automobilius turbūt būtų galima suskaičiuoti ant rankų pirštų. Ir nors, aliumininių mašinų gamyba yra brangi, tai turėtų būti ateitis. Ekologinių normų prispausti gamintojai nori nenori turės mažinti savo keturračių svorį, nes vien variklių ar dėžių tobulinimo jau nebepakaks. O svorio sumažinimas kokiais 200-300 kg (kas visiškai įmanoma naudojant aliuminį) leis gerokai pagražinti CO2 išmetimą. Lazerinis suvirinimas taipogi prisidės prie našumo (daugelis jį jau naudoja) ir estetikos (nebereikės visokiomis plastmasinėmis juostomis uždenginėti stogo sujungimų su kėbulo šonais). „Audi A2“ taipogi buvo vienas pirmųjų mažiukų, gudriai išnaudojančių salono erdvę – taip vadinamas „sumuštinio“ principas, kaip automobilis turi dvigubą dugną ir susidariusi ertmė išnaudojama įvairiems agregatams talpinti (a la „Mercedes A“). Dabar vis daugiau mažų mašinų bando atkartoti kažką panašaus.
Be to, ekonomiškos „A2 3L“ versijos turėjo robotizuotą „TipTronic“ pavarų dėžę, kuri, nors ir buvo šlykščiai lėta ir negudri (kaip ir visos kitos to meto panašios dėžės) nešė labai gerą idėją – nenaudojant įprastinio automato (kuris atima per daug variklio galios) optimaliau nei vairuotojas perjunginėti pavaras, taip taupant kurą. Šiuo metu tą rolę perėmė sakyčiau tobulos (reiks tik pasekti jų tarnavimo laiką) dvigubos sankabos dėžės, kurios tą patį sumanymą įgyvendina su minimaliausiais įmanomais energijos nuostoliais garantuodamos vairuotojui sklandų ir greitą pavarų keitimą.
O labiausiai pas „Audi A2“ man patiko taip vadinamas „Serviceklappe“. Tepalo bei langų apiplovimo skysčio angas buvo galima pasiekti net neatidarius kapoto (kuris nusiimdavo tik atleidus fiksatorius ar varžtus), o tik nulenkus stilizuotas groteles. Ir tai yra labai puiku. Aš tik švelniai nusišypsau žmonėms, kurie kraipo galvas žvelgdami į šiuolaikinės mašinos variklio skyrių. „Kaip čia viskas sugrūsta, net rankos neįkiši…“,- dejuoja jie, o man taip ir norisi paklausti – „ir ką jūs gerbiamieji patys čia ruošiatės daryt apart to, kad įsipilti langų apiplovimo skysčio, ar, daugų daugiausia, tepalo?“. Automobiliai pasikeitė ir reikia su tuo susitaikyti. Senų mašinų vairuotojo vadovas buvo panašus, kaip dabar serviso meistro automobilių priežiūros (ne remonto) vadovas. Pasaulis nuėjo vartojimo keliu ir automobiliai prie to prisitaikė. Manau reikia tik džiaugtis, kad su šiuolaikiniu automobiliu gali nuvažiuoti kokius 100.000 km realiai tik pildamas benziną ir langų apiplovimo skystį bei kas 20.000-30.000 km atvažiuodamas į servisą atlikti techninio aptarnavimo.
Beje, „Audi A2 1.2 TDI 3L“ („su žalia „I“ raidele, jie yra ekstremalesni nei įprasti 1.2 TDI), kaip skelbia Vikipedija, buvo pagaminta tik keletas tūkstančių, taigi tai jau visai kolekcinis automobilis. Šiandieninis autopliusas nerado nė vieno, o mobile.de yra vos keliasdešimt ir kainos visai nejuokingos… Kita vertus jei jie tikrai vartoja deklaruotus 3-3,5 l/100 km, tai racionalūs vokiečiai pigiai jų neparduos niekada.
Antrasis vakaro herojus „VW Lupo 3L“. Herojinė yra būtent „3L“ versija, nes paprastas „Lupo“ man visiškai neimponuoja – erdvė jame išplanuota idiotiškai ir tuo požiūriu „Twingo“ yra šimtą kartų geresnis. Tačiau negaliu nesižavėti tuo, kaip toli „3L“ nuėjo nuo paprasto „Lupo“ vien tam, kad pasiekti geresnę ekonomiją. Kitas variklis su start/stop sistema, „TipTronic“ dėžė, specialios padangos, baterijos perkėlimas į galą geresniam svorio balansui bei daugumos kėbulo detalių pakeitimas į magnio ar aliuminines reiškė, kad techniškai tai visai kitas automobilis, nors ir panašus į įprastą „Lupo“. Tuomet (o gal ir dabar?) tai buvo ekonomiškiausias serijinis automobilis pasaulyje – taupantys vairuotojai sugebėdavo pasiekti ir tokias vidutines sąnaudas kaip 2,5l/100 km. „Lupo 3L“ ne toks retas paukštis ir mūsų gatvėse, gal aš juos nesąmoningai specialiai stebiu, bet į savaitę bent po 1-2 tikrai pamatau. Ir autopliuse pastoviai bent vienas būna už kokius 10.000 Lt. Be to, man imponuoja jo vidus ir ypač vairas – tai turbūt vienintelis iš naujesnių “VW”, kurio vidus man patinka.
Taip, didelio biznio tos mašinos „VW/Audi“ tikrai neatnešė, greičiau atvirkščiai. „A2“ dėl netipinės gamybos buvo brangus (kainavo turbūt kaip du „VW Golf“), taigi vien dėl ekonomijos mokėti tokią kainą už mažą mašiną pasiryžo nedaugelis – juo labiau, kad pasiūloje buvo žemiškesnis ir pigesnis „Mercedes-Benz A“. „Lupo 3L“ taipogi buvo brangokas ir manau, kad atskirai ši versija buvo nuostolinga (žinant kiek jis skyrėsi nuo įprasto). Veikiausiai čia suveikė mano jau minėto autobanginio (“VW/Audi” vado) Piecho savimeilė. Kai esi vienos didžiausių kompanijų pasaulyje galva norisi po savo sparnu turėti rekordininkų – ekonomiškiausią automobilį („Lupo 3L“), greičiausią automobilį („Bugatti Veyron“ – jį pagaminti turbūt kainuoja dvigubai tiek už kiek parduoda) ar liaudies markės limuziną, kuris kaip lygus su lygiais stovėtų šalia klasės lyderių („VW Phaeton“ – jis irgi nuostolingas). Bet juk tokios avantiūros dažnai ir būna ateities pranašai ir smagu, kad tokių yra. Dėl jų pasaulis tik įdomesnis.
Tai tiek. Lyg ir sirguliuoju, tai ilgąjį savaitgalį bandysiu leisti (dėkui Užkalniui už rekomendaciją) su pakvaišusiais vyrukais. Tikiuosi, kad lūkesčiai nebus per dideli.
vidutine a2 versija kainavo 70K Lt su 1.4 TDi varikliu. Lupo musuose nepopuliarus, kadangi nemazai kaimieciu pamate uzrasa 3L, galvoja, kad jis su tokiu varikliu, o ne tiek naudoja:-) beje iki musu kurie atvaziuoja, tai buna jau ganetinai nuvarge. (kaip ir visos kitos masinos antrineje rinkoje, su labai, labai, laaabai retom isimtim)…
Dėl tų hi-tech modelių nuostolingumo – kažkaip asociacija sukilo su BMW, kur būdavo tokia schema: 7 parduodami gerokai pigiau, nei savikaina, 5 maždaug už savikainą, 3 beveik su dviguba marža. Topiniai modeliai, kad ir nuostolingi, pritraukdavo pigesnių modelių pirkėjus ir galutiniam rezultate duodavo pelną. Berods nuo kokių 1990 BMW požiūris ėmė keistis, tad dabar lyg ir nėra jau šito pardavimų modelio, bet taip ar anaip, jis veikė.
Aš tikiu, kad “Lupo 3L” pas mus nėra ir negali būti daug, bet, kaip rašiau, aš juos kažkaip tyčia/netyčia vis pastebiu.
O dėl to pelningumo tai pas visus ten bardakas. Duotuoju momentu nelabai koks gamintojas ir pasakytų, kuris modelis jai neša kiek pelno (ar nuostolio), nes faktorių milijonai – kiek tiksliai kainuoja modelio sukūrimas irgi sunku pasakyt, plius gamyba, kurioje viskas keičiasi (detalių, žaliavų kainos), o jei tas pats modelis gaminamas keliose šalyse tai dar blogiau. Paskui seka pardavimo kaina, kuri visose rinkose skiriasi, o ir marketingo išlaidos visose rinkose skiriasi.
Dėl to pas juos taip ir būna, vienus metus neplanuoti milžiniški nuostoliai, kitus nežinia iš kur pelnas ir t.t.
Ant Rokiškio aprašyto grėblio pasimovė ir Jaguar – tipo “XJ” gamyba brangi, tai visiems kas iki šiol negalėjo nusipirkti Jago pagaminkim pigų X-Type, kuris atrodys panašiai. Dėja planas nepasisekė, nes visi greit suprato, kad “X-Type” labai jau toli nuo “XJ”.
Dabar lyg situacija pasikeitus, visi bando uždirbt iš visko, kažkur net skaičiau, kad “S klasė” Mersui pelningesnė nei C.
O tai ką tas L3 reiškia? Tą raidę minėjai ir ant vieno ir ant kito modelio bet pilnai nesupratau… Layer 3 štoli? 🙂
3L – komercinis “VW/Audi” trumpinys, reiškiantis, kad mašinos vid. sąnaudos yra 3,0l/100 km arba mažiau.
Neišknisau ar ant Audi A2 tas “3L” buvo rašomas ar ne, bent ant “Lupo” tai tikrai yra, o ir tokių “Lupo 3L” Lietuvoj yra keliolika ar net keliasdešimt.
Taigi jei pamatysi “Lupo 3L” žinok kad čia krūta mašina 🙂
O tiems kas nežino galima sakyti kad 3,0 l variklis 🙂
pries kokius metus ar du siek tiek domejausi Lupo 3L, del ju ekonomijos ir grazaus salono, man jie labai patiko, bet pasidomejes suzinojau, kad ju 3 cilindru varikliai yra labai jau nepatvarus ir lietuvoj padoru varianta rasti beveik neimanoma
Kol kas dar tik 2000 km prasukom su svieziai nusipirktu Lupo 3L. Originaliai beges 160 tukst km. Visa laika priziuretas pas atstova. Pirktas lengvai dauztas.
Kol kas dziugina 🙂
Keliaujant autostradoj 120 kmh greiciu sanaudos 3.2 litro (pagal kompiuteri, realios dar neismatuotos), mieste su ECO rezimo 3.6 litro. Traukia kaip zveris (rimtai), aisku reikia palaukti, kol sugalvos kuria pavara ijungti: apskritai uzmiestyje isvaziuojant i priespriesine juosta lenkimui geriau isijungti rankini pavaru perjungima, nes motoras dirba mazais sukiais ir kol sumastys kiek stipriai zeminti pavara gali tekti ir tris sekundes palaukti, kas yra nejuokinga, kai matai is priekio atvaziuojancia masina. Autostradoj ir 160 kmh paspausta, kas tikrai nebuvo visas greitis ka sitas apratas gali. Triuksmo lygis vidutiniskas, bet tikrkai nevarginantis. Vaziuokle kietoka, net sportiska, bet del siauru padangu per posuki pradeda greitai slysti.
Minusai: letas pavaru dezes darbas, nelabai patogios priekines sedynes, vairo stiprintuvo nebuvimas.
Pliusai: ekonomija, dinamiskumas, isskirtinumas, mazas nuvertejimas.